Van rookpaal naar laadpaal

Gepubliceerd op: 18/01/2021
Cycle up1
Vanaf 1 oktober 2020 zijn alle Nederlandse treinstations en perrons rookvrij. Met het realiseren van volledig rookvrije stations komen ProRail en NS tegemoet aan de wens van het overgrote deel van de reizigers, die overlast ervaren van rokende medereizigers, en dragen ProRail en NS bij aan het streven naar een Rookvrije Generatie in 2040.

Een eerste concept voor hergebruik van de rookpalen is inmiddels uitgewerkt. Met geringe aanpassingen is de rookpaal omgevormd tot een laadpaal voor elektrische fietsen. Materiaal dat ooit ongezond gedrag faciliteerde, wordt nu ingezet voor een gezonde activiteit als fietsen. Een mooi voorbeeld van het slim upcyclen van vrijkomende afvalstromen tot een hoogwaardig, robuust en circulair design.

Laadpaal voor elektrische fietsenLaadpaal voor elektrische fietsenLaadpaal voor elektrische fietsenLaadpaal voor elektrische fietsen
01 / 04
Laadpaal voor elektrische fietsen

Alle ingrediënten zijn aanwezig; zo gepiept toch?

Door het rookvrij maken van alle 400 stations afgelopen jaar, kwamen ook honderden rookpalen, asbaktegelroosters en bewegwijzeringsborden vrij. Onze plannen met de 330 rookpalen op de treinstations haalden eind 2020 tot in de uithoeken van onze planeet het nieuws. Wij zouden die dingen wel even laten omtoveren tot laadpalen voor elektrische fietsen. Alle ingrediënten zijn aanwezig. De palen zelf zijn in topconditie, Lightwell b.v. maakte er een prototype van en ook andere leveranciers staan in de rij. Maar intern gaat de rem erop. Mag niet. Wij mogen spoorspullen niet zomaar weggeven volgens onze regels. En verkopen levert ook risico’s, bijvoorbeeld als zo’n paal stuk gaat of letsel veroorzaakt.

Vooruit denken vinden we lastig
In de uitvraag aan de markt wordt op dit moment onvoldoende nagedacht over de complete productlevenscyclus, het gaat vaak over de functie die we nu nodig hebben. Dit is ook een lastige vraag, maar ooit krijg je deze vraag terug. Zo ook bij de rookfaciliteiten, die als tussenoplossing zijn neergezet 2014, want gaan ze naar de schroot? Of kunnen we hier een tweede leven aan geven? En wie gaat zich hiervoor inzetten?

Trappen maar! Cycling up!
Op dit moment is ProRail in gesprek met partijen om de laadpalen verder uit te werken en samenwerking te onderzoeken. Want ondanks dat het hergebruik van gebruikte materialen nog geen gelopen race, zijn we met de rookpaal denkcirkels aan het doorbreken en aan het leren. Heb je goede ideeën of ervaringen die je met ons wilt delen, dan horen we het graag.