Proeftuin duurzame dwars­lig­ger

Gepubliceerd op: 16/10/2020
ProRail plaatst ieder jaar ongeveer 200.000 betonnen liggers, met een gecombineerde footprint van circa zeventien kiloton CO2 per jaar. Dat is bijna een derde van de totale CO2-uitstoot van onze bovenbouw.

Daarnaast hebben dwarsliggers invloed op de hoeveelheid geluid en trillingen van het spoor. Om dit te reduceren zijn vier nieuwe typen dwarsliggers ontwikkeld, samen met de markt. ProRail test deze nu ‘live’ in een proeftuin. Deze nieuwe manier van samenwerken bevalt goed. De proeftuin is in ongeveer een half jaar na het eerste idee gerealiseerd in spoor dat in gebruik is: voor spoorse projecten een zeer korte doorlooptijd.

ProeftuinProeftuin duurzame dwarsliggerTeststrack sustainable sleepers
01 / 03
Proeftuin

Duurzame dwarsliggers van nieuwe materialen

Voor deze proeftuin hebben we vier nieuwe typen dwarsliggers van duurzaam materiaal getest. Drie zijn er gemaakt van hergebruikt kunststof en één van recyclebaar zwavelbeton. De dwarsliggers zijn ontwikkeld door vier verschillende producenten. Het vervangen van beton in de dwarsliggers heeft een enorme duurzaamheidspotentie. Er liggen zo’n tien miljoen dwarsliggers op het Nederlandse spoor, dus hiermee is een enorme slag te slaan. ProRail wil graag dat in 2030 95 procent van al onze materialen recyclebaar is.

Live testen

Kunststof en zwavelbeton zijn niet eerder gebruikt voor dwarsliggers. Daarom testen we deze nieuwe liggers nu op een stuk druk bereden spoor bij Zwolle. In deze proeftuin controleren we continu hoe de liggers zich houden. Ook meten we wat de invloed van deze liggers is op de hoeveelheid geluid en trillingen, onder meer met sensoren en microfoons. Daarnaast kijken we hoe de dwarsliggers bijdragen aan de vermindering van onze CO2-uitstoot. In bovenstaande video legt Lisette van Duin, programmamanager Innovatie bij ProRail, uit hoe de tests zijn uitgevoerd.