Drie­ber­gen-Zeist: duurzaam en groen land­goed­sta­ti­on

Gepubliceerd op: 16/10/2020
Landgoedstation1
Het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist is in maart 2020 opgeleverd. In dit bijzondere project is duurzaamheid in alle aspecten verweven. Biodivers, circulair en klimaatadaptief ontwerpen stond hierbij centraal. Het resultaat is een nieuw type duurzaam station: een landgoedstation dat opgaat in haar groene omgeving.

Het stationsgebied, dat tussen vier landgoederen ligt, heeft tussen 2017 en 2020 een complete metamorfose ondergaan. Zo is er een nieuw trein- en busstation gebouwd en zijn overwegen vervangen door een onderdoorgang. De verkeerssituatie is aangepast en het station is met de Utrechtse Heuvelrug verbonden door een nieuwe fietsbrug. In de nieuwe ondergrondse fietsenstalling is plaats voor 3.400 fietsen, in de parkeergarage voor 600 auto’s.

Bij zowel ontwerp, aanbestedingsfase als realisatie is veel aandacht besteed aan duurzaam en circulair bouwen. Hiervoor was inventiviteit, inzet, aandacht en een goede samenwerking nodig. Niet alle duurzame resultaten zijn direct zichtbaar. Veel van de technische hoogstandjes zitten onder de grond, zoals een waterreservoir met de afmetingen van een olympisch zwembad, dat als opvangbassin voor regenwater dient. Met dit water worden de bomen in het gebied van water voorzien, maar ook de toiletten doorgespoeld en de ramen gewassen.

Het project heeft in 2018 een eervolle vermelding gekregen bij de uitreiking van de Klimaat en Energie Awards. Hieronder een korte opsomming van de bereikte resultaten.

LandgoedstationHet station in het donkerPerron
01 / 03
Landgoedstation

Duurzame en circulair ontwerpmaatregelen

  • biodivers en klimaatadaptief ontwerp
  • groot waterreservoir aangelegd onder stationsplein voor opvang regenwater
  • meer bomen teruggeplaatst dan gekapt
  • vleermuisroutes aangebracht
  • WADI (Water Afvoer Drainage Infiltratie) aangelegd voor natuurlijke wateropvang
  • aantal beschermde diersoorten verplaatst, ter bescherming tijdens de bouw
  • faunaduikers geplaatst voor kleine dieren, voor veilige ondergrondse passage spoor en weg

Circulair materiaalgebruik

  • slooppuin gebruikt voor fundering van tijdelijke parkeerterrein en voor wegen
  • vrijgekomen zand en grond toegepast bij projecten in de buurt
  • ballast hergebruikt voor spoorbaan
  • gebruikte beton in de regio geproduceerd, met korte aanrijdroutes voor vrachtwagens
  • Laag Energie Asfalt Beton gebruikt, dat op lagere temperatuur wordt geproduceerd, met een CO2-reductie van 30%
  • monumentale perronkap gerenoveerd en herplaatst

Energiezuinig ontwerp

  • gehele stationsgebied voorzien van led-verlichting
  • zonnepanelen geplaatst op perronkap en parkeergarage
  • stationsgebied geheel gasloos opgeleverd
  • warmte technische ruimtes gebruikt voor verwarming beheerdersruimte fietsenstalling